Onderhandelingen cao-Bouw vastgelopen 

De spelregels

FNV Bouw stelt het zeer op prijs als u een reactie achterlaat. Er gelden echter wel fatsoensregels. Wij behouden ons het recht voor om reacties - zonder verdere uitleg of terugkoppeling - niet te publiceren omdat er:

  • commerciële boodschappen in staan
  • scheldwoorden, beledigingen, discriminerende en generaliserende boodschappen in staan
  • herhalingen van reacties in staan
  • zaken in staan die niet ingaan op de boodschap van het nieuwsbericht

Beperk u tot de kern; u kunt maximaal 500 tekens per reactie gebruiken.

Onderhandelingen cao-Bouw vastgelopen

Terug naar het overzicht

Voor vandaag, 6 februari, stond de vijfde onderhandelingsronde voor de cao Bouwnijverheid gepland. Werkgevers, Bouwend NL en Aannemersfederatie Nederland (AFNL), hebben hun eerdere cao-voorstellen over opleiden en arbeidstijden nog eens herhaald. "Het huiswerk dat partijen zichzelf hadden opgegeven om naar ruimte te zoeken heeft wat dat betreft geen enkele beweging van werkgeverszijde opgeleverd," aldus Mieke van Veldhuizen, cao onderhandelaar FNV Bouw & Infra. "Omdat we op deze manier  niet verder komen dan een rituele herhaling van zetten, hebben we in onderling overleg besloten om beide de eigen achterban eens indringend te gaan raadplegen."

Moderne cao
Tot nu toe hebben werkgevers naast de door hen gewenste toepassing van de Arbeidstijdenwet en ingrijpende bezuinigingen op de leerlingenlonen geen enkele beweging richting bonden gemaakt. "De door FNV Bouw & Infra gewenste zeggenschap van werknemers over de eigen arbeidstijden, om zo werk en privé beter te kunnen combineren, is onbespreekbaar voor werkgevers. Ook de door ons bepleite wens om meer greep te krijgen op de externe flexibilisering, willen werkgevers niet honoreren. Over de andere door de bonden ingediende voorstellen, zoals een loonsverhoging van 2,5 procent, is niet gesproken."

“Al met al komt de bouwvakker er met de werkgeversvoorstellen erg bekaaid af. Wij gaan juist voor een moderne cao, die ook na de crisis goede arbeidsvoorwaarden biedt voor werknemers, zodat in de nabije toekomst nog sprake zal zijn van voldoende instroom’, zegt Van Veldhuizen.

1 maart
De volgende onderhandelingsronde staat gepland voor donderdag 1 maart. FNV Bouw & Infra gebruikt die tijd om de bouwplaatsen op te gaan en haar leden uitgebreid te informeren over de stand van zaken.

Publicatiedatum: 06-02-2012



Reacties

(7) Aan de vakbond : pas op met toegeven aan die rare eisen, de leden hebben weinig geld in de portemonnee, bij verslechtering van de cao gaan - vlgns mij - veel leden de vakbond verlaten. Je hebt dan ( helemaal ) geen macht meer, kun je de vakbond opdoeken, gaat alles naar de kloten.

01 mrt 12 11:24 | reinier b

(6) Voor de mensen die van alles roepen/mailen "klopt het wat of je zegt, ? ". De 100 % belastbare vakantiebon kwam toen niet mbv de vakbond maar er was iemand - geen bouwvakker - die het niet kon verkroppen dat ons vakantiegeld anders werdt belast dan zijn vakantiegeld !!! Deze klootzak is de oorzaak, niet de vakbond !!!!!

01 mrt 12 10:56 | reinier b

(5) Nogmaals, staken wordt niks, wie durft er dan te staken ?, je ziet zelf toch ook wel dat mensen niet met hun volledige naam reargeren. Tegen de klagers over het vlgns hun lage cao-loon, ik wil graag met jullie ruilen, ik ben sinds 20 feb 2012 werkloos en kan alleen maar via eenk..uitzendbureau aan het werk voor elf euro bruto per uur, pensioenpremie enz. wordt door uitzendbureau's niet betaald.

01 mrt 12 10:47 | reinier b

ik ben messchein niet zo oud, maar ik heb op de dam , gestaan om ZATERDAG, dat een vrije dag te maken, en dat hebben we gewonnen, je kun de tijd niet terug draaien,en als dt at zo is moeten ze me maar meer betalen,plus een vak/bon er bij,je kun zo zien dat de baas, baas is, en daar hebben we samen de bond,voor kom op joc,doe is iets voor ons voor de werken MENS,die lichamelijken werk doet; m.v.g. tomala

24 feb 12 12:04 | Tomala h.r

de bouw wereld is helaas verrot .en laten we alsjeblieft iets aan die uitzend bureaus doen die maken alles kapot. ps ik lees nu een foldertje alle bouw werkzaamheden 18 euro per uur polen hoe is het mogelijk????????????

23 feb 12 22:30 | bertus

Vaak genoeg is aangetoond dat 5x 8uur optimale prestatie opbrengt en dat waardering motiveert. Daarom is ooit de 6-daagse werkweek afgeschaft. Arbeidstijden bij willekeur verbreekt samenhang in de thuissituatie. Moet iedereen los van elkaar gaan leven ? Langere dagen per werknemer betekent nog meer werklozen. Harteloos !

21 feb 12 20:11 | mark

Eens kijken hoe sterk wij zijn de 27 ste KOM ALLE Mede bouw vakkers

19 feb 12 20:55 | davy

ze willen dat we net als polen voor een appel en een ei gaan werken.plat gooien ben ik voor,geen discussies meer

19 feb 12 10:20 | michiel

als die reisuren verdwijnen werken Brabanders niet meer in Friesland en Friezen niet meer in Brabant maar gewoon om de hoek! En: reiskosten zijn geen loon maar tegemoetkoming in gemaakte kosten.

19 feb 12 01:09 | EDO

Ik zit al meer dan 25 jaar in de bouw ik heb in die jaren nog nooit reisuren gehad, er is geen baas die zich daar aan houdt. Laat de bond zich maar eens even druk maken voor uitzendkrachten in de bouw. Het is toch heel triest dat werkgevers zich opeens met een uitzendburo beginnen en je vervolgen ontslaan en je weer aannemen via het uitzendburo. Enzo kan ik nog wel even doorgaan.

18 feb 12 20:03 | paul kobus

ben al 40 jaar lid van de bond maar als de bond dit toe laad, dan kunnen ze mij schappen. we hebben al genoeg ingelevert, kom op jongens we gaan er voor knokken

18 feb 12 19:25 | wim verhagen

Houd de poot stijf we hebben al genoeg ingeleverd. de reis uren moeten blijven zo als ze nu nog zijn.

18 feb 12 17:26 | jan

27 feb eens kijken wat ze te vertelen hebben. Hoor de ik vandaag dat de lasten 5% omhoog gaan per huishouden wil ik 10% er bij dit jaar. De jager geeft ons geld terug griekeland heeft het schijnbaar toch niet nodig.

16 feb 12 18:27 | davy

Hallo, Ik wil wel even wat kwijt over deze voorstellen. Ik kan me in geen één voorstel vinden. Het is belachelijk en asociaal. We zijn geen beesten! Ik ben een brabander en werk in Den Haag, heb nu 14 reisuren dat zou betekenen dat ik dan geen enkele reisuur meer zou hebben. Dus een half week loon zou moeten inleveren. Dat kan gewoon niet! Ik heb dat geld nodig om rond te kunnen komen. Dan kan ik mijn kinderen niks meer geven zelfs geen dingen die ze echt nodig hebben (asociaal!!!!) En dat f

15 feb 12 21:15 | Jerry

geef de werkgevers niet het volle recht om te doen wat zij allemaal willen, we hebben al zoveel ingeleverd de laatste jaren

15 feb 12 20:50 | frits

Als de vakbond nu weer toe leg(Dat hebben we mooi voor elkaar )HIHIHIHIHI houden we straks niets meer over van onze loon.,waar zijn onze rechten lidmaatschap 23 jaar waar voor eigelijk????? Staken met zijn alle,Staken met zijn alle kost meschien wat maar als zij winnen dan kost het nog veel meer let maar op............

15 feb 12 20:36 | davy

Jammer genoeg heeft de bond jaren zitten slapen een hele hoop jongens zijn zzp er geworden omdat de loonsverhogingen en het loon niet meer toereikend is om je gezin te onderhouden deze jongens worden nu ook fincieel uitgekleed. En hoe wil de bond nog een vuist maken en hoeveel bedrijven hebben nog vast personeel om de boel plat te gooien. De laatste zogenaamde 7% loonsverhoging werd in Akersloot volledig weggestemd nooit meer wat van gehoord. En nu zijn we aan de beurt elk jaar het vorstverlet

15 feb 12 18:36 | P.Mekkes

terug in de tijd nog even en je hebt maar 1 vakantiedag groetjes mijn OPA

15 feb 12 14:56 | r v p

Als de bond toestemd met het afnemen van de reisuren en strak ook nog instemd met het versoepelen van het ontslagrecht, dan is er volgens mij geen reden meer om nog langer lid te blijven na 37 jaar lidmaatschap. Die belastingformulieren kan ik zelf wel invullen,want aftrekken kun je toch bijna niets meer. Stef.

15 feb 12 14:27 | stef

Ze durven wel he die werkgevers zeker crisistijd. Ik als lid van de vakbond zeg poot stijfhouden. In de 21 jaar dat ik lid ben is er al genoeg van me gestolen......grrrrrrr. Geen 7 of 8 enz onderhandelingsronde geen goede CAO GOOI die BOUW PLAT als de onderhandeling vastlopen luister eens een keer naar je leden en wordt wakker.Niet staken kost veel meer denk maar na!!!!!!!!!!!!!!!

14 feb 12 20:05 | davy

deze barbaarse voorwaarden gaan terug naar 1930 dit gaat nergens meer over.

14 feb 12 19:48 | vis

dit gaa je toch niet menen dat je de reiskosten ook gaat in houden jullie willen allemaal jongen mensen stimuleren voor in de bouw maar als jullie alles weg nemen dan zal er niemand meer in de bouw gaan

14 feb 12 19:04 | bjorn

dit kan toch niet als we dit toe geven kunnen we beter maar stoppen en lekker achter de bloempotten thuis gaan zitten eerst de bonnen weg en 100% belast de vorstverlet regeling naar de maan enz enz en nu dit weer nog even en moeten we geld meebrengen om te mogen werken in de bouw, de bouw bied echt perspectief de groeten er mee.

14 feb 12 18:38 | arion

Niet toegeven a.u.b. Als er geen fatsoenlijke voorstellen komen, desnoods maar staken. Werkgevers maken hiermee, alleen maar misbruik van de crisis.

14 feb 12 17:11 | Rein

Als de eerste vier reisuren niet meer betaald hoeven te worden kan ook een duur directielid achter het stuurwiel plaatsnemen om de vaklui veilig op de bouwplaats af te zetten. In goed afzetten zijn toch alle velen van hen gespecialiseerd. En als men de CAO zo blijft uitkleden kunnen ze de overgebleven vakmensen in de toekomst achter op de fiets nemen. De rest zoekt zijn heil wel elders. Ga vooral zo door!

14 feb 12 15:29 | Mathieu Wijts

Henk van der Kolk krijgt nu al zijn gelijk bewezen, de nieuwe vakbond waar men nu over praat moet een Vechtbond worden, willen we niet terug naar de situatie van onze grootouders. Er is in de afgelopen jaren al veel en veel te veel weggegeven door het alsmaar "polderen"en onderhandelen met werkgevers en regering!! Zie het pensioenaccoord, een schande voor de vakbond! Wil de "nieuwe" vakbond niet voor ons vechten, dan massaal lidmaatschap opzeggen en met mensen als van der Kolk een nieuwe v

14 feb 12 13:23 | Rien.

na het onvangen van de nieuwbrief is me de schrik om het hart geslagen. Als deze belachelijke en A-SOCIALE eisen van de werkgevers doorgaan vragen ze om moeilijkheden. Dus FNV houd je poot stijf anders gaat heel de bouw kapot van stakingen door terecht ontevreden bouwvakkers.

14 feb 12 09:54 | frans z

Deze voorstellen zijn echt terug naar af dat moeten we echt niet accepteren de werkgevers willen echt alles afbreken.Dus is het nu beter om de oude cao door te laten lopen, want ook al krijgen ze niet in alles hun zin er zal toch een gedeelte worden afgebroken in een nieuwe cao.

13 feb 12 21:22 | A.Evenboer

overal afblijven lijkt wel of we terug gaan naar 1940.hele sociale leven gaat eraan hebben al zat afgepakt mensen lopen weg uit de bouw . ach dan komen er nog meer uitgemolken europiaantjes en zzvp ers anders plat die handel.

13 feb 12 19:08 | peters j

Cao is het geen wat word afgebroken in de loop der jaren. Waar de mensen vroeger hard voor hebben gevochten en in geloofde met hun hart word nu weg gegooid en gaan we terug in de tijd. Komt ook door de bonde zelf. reden te weinig leden denk. julie geven te veel toe (zie pensioen leeftijd) en wat dacht je van buiten landers in de bouw. Wij klagen nu maar de bazen zeggen: ach wat regen en kou en weekend als jij niet wil? Naa 1 telefoontje heb ik 2 buitenlanders die wel werken en niet kijken

12 feb 12 19:39 | patrick

Vakbond hou je poot stijf. Laat ons niet nog meer afpakken. Ik krijg het gevoel dat de werknemers de schuld krijgen van de crisis. Hou je poot stijf wij leveren niets meer in! Dit hebben we al genoeg gedaan. Laat de bazen maar wat van hun miljoenen inleveren!

12 feb 12 14:29 | Theo Donkers

als de bond nu weer toe geeft dan ga ik uit de bond . wand ze hebben onz al genoeg af genomen, en dit nu weer . nee nee dat kan niet dan alles plat

12 feb 12 14:01 | jan

vervolg van ad, en zondags werken . dat mag nooit maar ook nooit ingevoerd worden ,laat de werkgevers dan zelf maar gaan werken op die dagen want die hebben anders toch niks tedoen om van die klets onzin uit tekramen, en anders gewoon alles plat gooien net als in frankrijk alle sollidair zijn ,hopende op een goed cao overleg

12 feb 12 13:08 | ad

de bonden moeten geen stro breed wijken voor de werkgevers ,want we de afgelopen 10 jaar al meer dan genoeg ingeleverd ,terwijl zei zelf de zakken nog flink hebben gevuld. Alles is in de euro tijd al meer dan 100% duurder geworden en nu willen ze ons nog verder uitknijpen. En er moet een verplichte vorstverlet verzekering komen. de werkdagen zijn nu almeer dan lang genoeg ,we zijn dagelijks al bijna 12 uur van huis zonder reiskoste vergoeding en dan nu ook nog als het hun uitkomt zaterdag en

12 feb 12 13:03 | ad

(4) Staken wordt niks !!. Wie durft er dan te staken ??? Je ziet zelf toch ook wel dat er mensen niet met hun naam ( of echte naam ?! ) reargeren. Als ik na 20 feb wel ergens zou werken dan zou ik er grote twijfels over hebben om te gaan staken. Beter is om door te gaan met de oude cao en een paar maanden helemaal geen cao-onderhandelingen te doen.

12 feb 12 12:58 | reinier b

Wat zijn dit voor praktijken hebben onze ouders en ik zelf hier voor gestreden, dit zijn praktijken anno 1950. Moeten we straks ook weer met de pet in de hand langs de kant van weg gaan staan en buigen naar de baas. Dit menen jullie toch niet,dit mag niet gebeuren nooit,nooit nooit!!!!!

12 feb 12 12:38 | Cor

De werkgevers moeten met de poten van onze reisuren afblijven. Daarom moet onze vakbond ook alles in de strijd gooien omdat te behouden.Want anders gaan wij als bouwvakkers heel veel loon in leveren ,en dat mag nooit gebeuren .willen de werkgevers niet luisteren stop er dan maar mee met onderhandelen .Dan houden wij gewoon onze c.a.o. die we nu hebben. De werkgevers gebruiken en deze tijd waar het wat minder gaat in de bouw om alles van ons af te pakken wat we samen hebben opgebouwd.Onze

12 feb 12 11:28 | martin

Ik dacht dat slavenarbeid niet meer bestond, onacceptabel de eisen die de wergevers stellen, asociaal ten top. Er wordt steeds meer gevraagd van de mensen met de zwaarste beroepen,dat die pennelikkers maar eens wat meer uren gaan draaien. De bond moet dit NIET ACCEPTEREN anders zullen ze veel leden gaan verliezen.

12 feb 12 10:25 | K

Niemand legt het werk stil bij een gevoelstemperatuur van -6 of lager...bang voor ontslag.Werken met ongekeurd hijsmateriaal...keuren kost te veel. Aanvulling gevraagd voor ziektekostenvergoeding van 7.5 euro per maand...krijg je niet want aan de CAO doen we niet. Tijd voor tijd voor overwerk...geen 125% maar 100% enz.

12 feb 12 09:31 | Gerard Van der Flaas

Het probleem is, wanneer er CAO afspraken zijn gemaakt, de werkgevers er zich niet aan houden..vooral de kleinere aannemers. Er is gewoon geen controle.Er zijn collega's die meer dan 15 km moeten rijden met de auto..krijgen geen km vergoeding...durven er ook niets van te zeggen.Werkgever zegt:,, Je mag komen werken maar we betalen geen km vergoeding.

12 feb 12 09:25 | Gerard Van der Flaas

(3) Beste onderhandelaars.Steek er geen energie meer in ...., de oude cao blijft dan toch gewoon doorlopen !?!. Het is beter om misschien een half jaar geen loonsverhoging te krijgen dan in te stemmen met al die belachelijke voorstellen van de werkgevers. Is ook beter dan de boel kapot te staken. Nogmaals,#### UITZENDBUREAUs ######

11 feb 12 23:55 | Reinier Brendeke

bond ga overal tegen in de reisuren regeling behouden zoals ie nu is de 40 uren regeling zoals hij nu is ,de toeslagen regeling zoals ie nu is ,de normale zaterdag zoals ie nu is gooi desnoods de boel plat maar vecht voor jullie leden anders gaan jullie heel klein worden en gaan een hoop mensen de bouw verlaten.GEEF GEEN HAAR BREED TOE!!!!!

11 feb 12 19:25 | henk

Ronald helemaal mee eens Hierbij roep ik iedereen op om de poot stijf te houden en te gaan staken als het fnv daartoe een oproep doet STAKENSTAKENSTAKENSTAKENSTAKENSTAKEN STAKENSTAKEN STAKENSTAKENSTAKENSTAKEN

11 feb 12 18:39 | C.Heeren

ik zeg nogmaals gooi de boel plat anders kan ik mezelf straks melden bij de voedselbank......... beste medeleden ik vind dit ongehoord en denk dat we moeten gaan STAKEN!!!!!!! en niet in kleine getalen maar echt iedereen gooi het hele land maar plat......

11 feb 12 18:35 | ronald van der smissen

reisuren afschaffen?? langer werken zonder overuren???? zondag werken?????????? sorry hoor werkgevers maar hebben jullie een tik van een malle molen gehad ofzo? als we dit toelaten dan zijn we echt gek, eerst moeten we al werken tot 67 en dat terwijl we het toch wel zwaar hebben in de bouw en nu dan dit..... denk dat ik maar een kantoorbaan ge zoeken ofzo lekker droog en bij de kachel op mijn dikke reet zitten en dan ook waarschijnlijk nog meer verdienen ook...... beste fnv gooi de boel plat en

11 feb 12 18:31 | ronald van der smissen

Jongens de maat is vol !!!!! Het wordt tijd dat we de boel plat gaan gooien. We hebben de laatse jaren al teveel ingeleverd en we pikken dit niet langer Dus mijn advies als de werkgevers niet akkoord gaan alles plat gooien wegen afsluiten enz enz Als het zo door gaat kun je maar aan de sociale dienst zitten Staken staken Staken staken Staken staken

11 feb 12 18:30 | C.Heeren

Ik vraag mezelf wel eens af wat is er toch aan de hand met de werkgevers in ons land.als ze zo door gaan, werken er over enkele jaren alleen nog polen en hongaren in de bouw.kijk eens wat bouwvakkers al ingeleverd hebben en nu ook nog de reisuren.bazen we leven wel in 2012!!!!

11 feb 12 17:03 | hans

Ik zou niet verder onderhandelen, zodat het oude CAO door kan gaan. Want zoals het nu ervoor staat, moeten we veel te veel inleveren. Laat de werkgevers maar met betere voorstellen komen.

11 feb 12 16:42 | Rob

we zitten nu in de vorst en spaartijd de zzpers werken nu wel eigen volk zit thuis werk ook al van mijn 15 jaar op de bouw en waar voor alles wordt toch maar afgepakt en wat krijg je terug niks DE buitenlanders en den haag maken alles kapot heb ook gezondheids problemen moet het ook rustige aan doen hoe moet je dat doen de klootzakken

11 feb 12 16:32 | jupke

FNV Het wordt tijd dat jullie eens een keer de poot stijf houden gooi alles maar dan ook alles plat dit gaat nergens meer over er is al zoveel afgepakt van ons en wat krijgen we er voor terug niks jullie zullen nog veel meer leden kwijt raken onderander mij ook vindt het wel mooi geweest nu werk nu al in vijf dagen met reisuren tussen 60 en 80 uur is nog geen weekend meegrekend en als je de weekend moet werken en je wilt niet dan hebt het gevolgen wij zitten nu thuis met de vorst en de zzpers zi

11 feb 12 16:21 | jupke

Uitzendbureau krijg je geen tijdspaarfonfs, geen pensioenpremie wordt er betaald, geen reisuren, km-vergoeding 19 cent of LAGER, MAAR DIT IS NIET ALLES het uurloon gaat 2,3 of VIER EURO NAAR BENEDEN bv 1900,- bruto per maand , jawel u leest het goed, 1900, - BRUTO per maand, 1900/ 173 = ELF euro bruto per uur !!!!!!! maw , je krijgt een half salaris maar je moet er gewoon de volle werkweek volgas voor werken VAKBOND DOOR HIER EENS WAT AAN ( reinier )

11 feb 12 15:18 | Honda prelude 4WS - koplampklapper

1.poot stijf houden VAKBOND ik betaal er al 25 jaar voor. 2.niet toe geven ....niet toe geven 3.ik ben voor een algehele staking en met mij hoop ik ook velen leden 4.wie wil nu nog in de bouwwerken

11 feb 12 15:07 | davy

Ik ben per 20 februari a.s. werkeloos timmerman. - ik ben het met de meeste reargeerders wel eens, ik kan de reactie goed begrijpen - het voorstel van 4x9 uur is een verlenging van de werkweek van de uitvoerder. ( die moet toch altijd aanwezig zijn ?!? ) ALS IK EEN VOORSTEL KRIJG van een Bouw-cao werkgever met cao loongroep D dan mag hij de reisuren wel houden !!! WAAROM ???? Als ik een verwijzing van het UWV krijg of ik ga zelf langs bij een Uitzendbureau, dan krijg je geen tijdspaarfonds, ge

11 feb 12 15:06 | Reinier Brendeke

Al wat ik wou zeggen is al geschreven maar FNV vecht voor de reisuren en geen concessies want nu weg is altijd weg anders denk ik dat er over een paar jaar geen FNV meer is

11 feb 12 15:02 | Tonny

Het moet niet gekker worden in welke tijd leven we. De tijd dat iedere malloot die iets meer geleerd heeft dan ons, meent ons in elke hoek te schoppen waar ze ons maar hebben willen. We zijn al zoveel kwijt geraakt de laatste jaren. het is mooi geweest, wie gaat er nou nog met plezier naar het werk. dat plezier moet terug. Wil je dit oplossen dan moeten de lonen weer naar elkaar toe getrokken worden. en mensen geen top salaris geven die alles afschuiven aan de man op de werkvloer, want dat zij

11 feb 12 14:54 | Roy

(ik ga verder) slechte tijden in de bouw dus let op wat wij gaan doen.Maar er niet voor weglopen als het moet dan maar staken maar wel op een goede manier het moet niet zo zijn dat wij onze baan kwijtraken

11 feb 12 12:55 | wil

SCHANDALIG!!!!! wat de werkgevers willen. Zo krijgen ze in de toekomst zeker geen mens meer. Neem nou de reisuren die ze willen afschaffen. Ik ben zelf chauffeur met een eigen auto en ik neem drie meerijders mee. Dat wil wel zeggern dat ik moet zorgen dat ik s'morgens fit moet zijn want ik kan natuurlijk geen tukie doen tijdens de rit. Als de werkgevers erdoor krijgen wat ze willen zal ik mijn meerijders om een bijdrage moeten vragen omdat de km kosten vergoeding alleen niet meer toereikend is.

11 feb 12 12:54 | H. van Teeffelen

ik zit zelf in de uta cao dan zeggen ze het is goed geregeld nou daar denk ik anders over. Wij werken van 06.30 tot 18.00 uur dit is zonder reisuren dus waar hebben wij het over.Graag meer begleiding en onderstuning voor minder stres en uren werken.Maar wij moeten wel uitkijken dat wij er niet de dupe van worden met namelijk zzp's en uitzenkrachten dis zedan gaan gebruiken.Dus goed blijven onderhandelen en er zoveel mogelijk uithalen wat er in zit wij mogen er niet op achter uitgaan ondanks de

11 feb 12 12:49 | wil

Al teveel toegegeven in verleden heeft niets geholpen onze rechten niet voor procentje verder verkopen svp dan kunnen we beter poot stijf houden en met oude cao verder gaan het probleem ligt niet bij de werkende mensen maar bij de profiteurs en graaiers van de politiek, grote bedrijven en multinationals

11 feb 12 12:31 | Hans Projectleider

Geef jongeren een kans die komen nu niet aan de bak als gevolg van valse concurentie. Zoals de uitzonderingspositie vande uitzendbureaus in de huidige bouw cao door de 50 % regeling, en de belachelijk lage tarieven die de zzp,r noodgedwongen moet vragen. Breng alles terug onder de bouw cao dan kan ook de reisuren regeling en al het andere goede van de bouw cao blijven bestaan zorg voor een goede handhaving door het technisch bureau . Gelijke monikken gelijke kappen.

11 feb 12 10:55 | EH

moeten we nu helemaal voor niets werken ? vijf uur mijn bed uit voor een habbekrats ,en de heer wientjes moet afblijven van de bestaande bouw cao. fnv doe je best anders kunnen we beter ons lidmaatschap opzeggen . het loont niet meer om te werken!

11 feb 12 10:30 | w brinkman

Nog even en je komt alleen nog bij een werkgever te werken,als je ZZPer bent. Hij (de werkgever)bepaald hierbij de arbeidsvoorwaarden. Is het werk klaar,kan je dezelfde dag nog vertrekken. Ben je het hier vooraf niet mee eens,dan kan je al meteen opflikkeren. LANG LEVEN DE TOEKOMST VAN DE BOUWVAKKER.

11 feb 12 00:11 | L.v.Velthoven

Ben blij dat ik per 1 maart in de pre pensioen ga na 45 jaar werken(60 jaar)haal zo veel mogelijk uit mijn pensioen,alleen als ik 65 ben heb ik een probleem mijn vrouw is 7 jaar jonger en gehandicapt(geen uitkering daarvoor) dan ga ik de armoe in, aanvulling afgelopen in 2015. ach, we kunnen altijd nog gaan scheiden dan.

10 feb 12 23:10 | dirk

Bond hou jullie poot nu eens stijf. Ik heb altijd betaald om met 40 dienst jaren uit de bouw te gaan ,maar nee dan de VUT met 57 maar nee dan met 60 NEE dan 61 NEE nu alles ingeleverd voor wie? zogenaamde bouw mensen uit het OOSTBLOK. laat ze vertrekken en geef ons al dat uitkerings geld van die lui maar bij ons loon. DAN HEBBEN WE HET WEER GOED.

10 feb 12 22:09 | p.Schaper

volgens mij is alles niet geschreven hier ik bedoel dat onze werkgevers proberen alle oudere er uit te werken en dan zzp ers gebruiken, ik begrijp ook wel dat het voor hun moeilijk gaat maar zij stappen ook niet naar de regering of de banken om hier iets af te dwingen.

10 feb 12 22:06 | F Kivits

beste mieke wij hebben vorig jaar onze leden een enquete formulier inlaten vullen en daar uit zijn deze voorstellen gekomen met andere woorden dit is wat ze willen.ik ben van mening dat wij juist nu hier niet van af moeten wijken als het niet anders kan dan moeten we maar staken er hangt veel van af nu zeker omdat het nu zo slecht gaat. onze werkgevers doen als het aan hun licht alle oudere werknemers er uit en dan zzp ers gebruiken, ik begrijp ook wel dat het voor hun moeilijk gaat maar zij s

10 feb 12 22:01 | F Kivits

De bouwbedrijven hebben het zwaar, er wordt vaak onder de kostprijs ingeschreven om het weinige werk binnen te kunnen halen. Alle bezuinigingen op (personeels)kosten worden indirect in mindering gebracht op nieuw binnen te halen werk. Op de lange duur levert dit alleen wat op voor onze opdrachtgevers. De hoeveelheid werk zal er niet meer op worden. Bezuinigen op reiskosten is dus onzin.

10 feb 12 19:19 | lowietje

De reisuren regeling moet blijven,daar moet de vakbond voor zorgen. We hebben er voor gestaakt om deze reisuren regeling te krijgen. En mag daarom niet gewijzigd worden ten nadele van ons. Want anders is die staking voor niets geweest.

10 feb 12 16:37 | H Manning

Als jullie leden over willen houden kom maar meer op voor jullie werknemers ik weet wel dat de werkgevers het ook niet makkelijk hebben maar alles hoeft niet over de rug van de werknemer die heeft de laatste tijd genoeg ingeleverd de reisuren regeling is zowiezo al een flop wordt toch niet nageleefd bij sommige bedrijven je kunt er wel wat aan doen maar dan trek je aan het kortste eind.

10 feb 12 13:05 | Hendrik Trip

Wil de bond nog leden over houden blijf dan in ieder geval van de reisurenregeling die er nu is af. Wij als ouderen hebben al zo veel in moeten leveren ( 57,5 jaar vutregeling) en blijf in ieder geval van de nu bestaande reisuren regeling af!!!! Als je hier aan toe geeft houd ik het voor gezien bij de bond want dan kunnen ze voor mij niets meer betekenen!!! hvb

10 feb 12 11:39 | h van bergen

Ik werk voor uitzendbureau daar ben ik niet blij mee doe daar iets mee. Vroege was dat een besch beroep

10 feb 12 11:31 | paul

Al willen jullie nog leden over houden, dan moeten de bonden hun poot stijf houden.We hebben al genoeg ingeleverd . vorstverlet ,vakantiebon ,kledinggeld ,enz, Straks zitten we weer te schaften op een baal cement. Ben nu 45 jaar ,heb nog wel plezier in mijn werk ,maar als we nog meer in moeten leveren,en nog langere dagen moeten maken ,dan ga ik wat anders zoeken.\\\\\\\\\\\\\\\\\\zo krijg je geen hond meer in de bouw.Werkgevers pakken de crisis met beide handen aan , laat ze zelf maar wat inlev

10 feb 12 11:23 | B luiken

Ik vraag me af of alle mensen die gereageerd hebben wel weten waar ze het over hebben. Gooi de boel maar plat, dan zit je binnenkort voor altijd thuis. Dan heb je ook flexibele werktijden. De lonen, vergelijk nu eens eerlijk met andere branches. Ben je blij dat je in de bouw werkt! Zeker de leerlingen. Ga ergens anders werken. Net het minimum loon of continue roosters. Trouwens, veel werkgevers hebben op dit moment minder in de portemonnee dan menig werknemer! Denk eerst na voordat je wat roept.

10 feb 12 09:33 | NN

geachte bouwbond geef niet toe aan de grillen van de werkgevers met deze zeer slechte veranderingen .Want dit gaat jullie leden kosten . Ik sta iedere ochtend 5 uur op en 18 uur S,AVONDS thuis de dagen zijn al lang genoeg .Als deze nog langer moeten en niet de reisuren regeling die we nu krijgen ga ik de bouw verlaten dan naar een baan dichter bij plus meer vrije tijd en iets minder loon zo gaan ze lekker veel zwart werken in de hand werken.

10 feb 12 09:20 | hans

de bond moet voet bij stuk houden het is heel simpel wil de bond zijn leden behouden zodra ze toe gaan geven aan deze zeer onredelijke voorstellen loopt dit zo en zo uit op leden verlies . als deze regelingen er door gaan komen met betrekking tot reis uren en dergelijke moeten ze lekker iemand anders gaan zoeken .komt deze jongen niet meer ga ik iets anders zoeken dan maar iets minder maar een hoop meer vrije tijd plus beun klus red ik me wel .maar de bazen zullen het merken hebben ze als strak

10 feb 12 08:38 | kees

Als je nog een achterban wilt houden moetje ook naar je achterban luister, want zo hou je geen leden over. Dus niet toegeven!!!!

10 feb 12 07:36 | k.s

De onderhandelingspunten van de vakbond zijn zéér reëel. de looneis van 2,5 % is nog minder dan de inflatie van afgelopen jaar. Inbreuk doen aan de reisuren en aan het weekend zoals de werkgevers het willen hebben, is de bouw-c.a.o terugzetten naar halverwege jaren 60 van de vorige eeuw. Kortom onaanvaardbaar. bij deze tevens de oproep aan de onderhandelaars van het FNV:, aub. niets toegeven want de bouw-cao is al geen vetpot vooral ook niet omdat we nu ook al tot onze 67 e door moeten werken.

10 feb 12 05:33 | P. Gerritsen

Gewoon de boel platleggen,dus staken!!Andere optie is er ja voor de bouwvakker niet??De werkgevers willen maar 1ding en datis,ze willen wel de lusten maar niet de lasten!!!Maar wat wil je ook met zo'n regering op dit moment!!Die minister Kamp direkt ophangen is mijn mening!!!Wat een eikel!!!

09 feb 12 23:43 | richard

werkgevers zijn net als de regering werken tot je met de neus omhoog ligt zijn ze mooi van je af en ons klootjesvolk maar uitmelken.

09 feb 12 21:57 | paul van ooijen

bonden laat ons deze keer niet vallen,zoals met het zogenaamde goede pensioen akkoord ga maar staken en laat die zakkenvullers{werkgevers}maar de pleuris krijgen met der eigen zakken te vullen.

09 feb 12 21:29 | ha

alles waar ik aan toe ben verdwijnt . vroegpensioen verdwijnt langer doorwerken oude lullendagen op de schop. de jeugd loopt thuis. moet het oude eerst op ? ik hoop dat de werkgevers zich scheel moeten betalen aan ziekenverzuim eigen schuld dikke bult.

09 feb 12 20:51 | jan de jong

alles waar ik aan toe ben verdwijnt

09 feb 12 20:44 | jan de jong

Ja zekers poot stijf houden,Niet komen met,WIJ HEBBEN JULLY WEER GEHOLPEN JE HOEF GEEN 13 UUR TE WERKEN PER DAG, MAAR 10 UUR, EN ZATERDAG MAAR 4 UUR.DAAR SCHIETEN WE NIKS MEE OP.Want zo gaat het altijd,vakantie bonnen kwijt,ach dat merk jeniet,3 dagen verlof voor dokter,tandarts,begravenis,trouwpartij,etc, ik ben al een dag kwijt als ik naar de tandarts ga of dokter of weet ik wat.WAT Zeggen ze dan?!!!JE BEN ER TOCH OP VOORUIT GEGAAN. JA MIJN BAAS JA,IK NIE.Dan alles maar plat, voor wat er nog g

09 feb 12 17:16 | joop

Dit kan echt niet, ga nu elke dag om kwart over vijf bed uit en kom s avonds kwart over vijf, half zes thuis. Daarbij ben ik mantelzorger, dus heb nog een heel huishouden te voeren omdat mijn vrouw gehandicapt is, Ben bijna 56 jaar en heb zelf ook allerlei slijtage problemen, hoe moe je dit voldhouden tot je pensioen leeftijd welke nu ook veel later in gaat. Hebben de bonden ons ook in de steek gelaten. Werk verdomme al vanaf 17 jaar in die klote bouw, wanneer gaan de bonden weer eens ouderwets

09 feb 12 15:27 | ton van der Veer

Ik zou zeggen: vakbond hou je poot stijf. Je hebt ons de vorige keer al flink laten zakken met die overwerkverplichting, maar we moeten nu steeds verder reizen, in mijn geval minimaal 2 uur per dag. Als we die even optellen bij die 13 uur dan zou ik nog net tijd hebben om te eten. bovendien krijg ik dit niet betaald en daarbovenop gaat er een steeds groter deel naar de autokosten, terwijl die ook al in een eeuwigheid niet zijn verhoogt. Ik zie die wel een positieve uitwerking op het ziekteverzu

08 feb 12 20:39 | Jan

onderhandelaars hou je poot stijf , alles is al naar de klote in de bouw , met al die oost-europeanen en hongerige zzpers waarmee wij moeten concureren

08 feb 12 17:49 | johan

triest als je alles leest over de onderhandelingen wij als werknemers hebben geen kloten meer te vertellen, dus onderhandelaars hou de poot stijf en dan 13uur per dag werken , zorg eerst maar eens dat er werk is voor gewoon 8uur per dag, belachelijk 13uur lijkt wel terug gaan naar de oertijd (dat de polen 13uur werken motte ze zelf weten)die maken het kapot voor ons

07 feb 12 21:03 | Piet Koenen

Alles is al naar de kloten in de bouw,overal waar we voor gestaakt hebben is weg niks meer van over,praat ik over mijn baas, die wil dat wij 5 atv dagen inleveren omdat het vriest,haha ut giet oan.

07 feb 12 19:43 | joop

De bond moet z,n poot stijf houden . We hebben al te veel toegegeven . De jeugd is de toekomst .ga zo door werkgevers.

07 feb 12 18:08 | T.tol

Ik voel wel wat voor de reactie van K.K. Vraag werkgevers om een totaal plan op tafel te leggen en probeer daar met tegenvoorstellen op te reageren. Leg daarbij de nadruk op vakopleiding en bijscholing. Daar hebben werkgevers en werknemers alle belang bij, want eens zal de huidige crisis in de bouw weer opgelost worden en dan hebben we weer de nodige vakmensen nodig. Probeer slim te onderhandelen. De boel platgooien als drukmiddel lukt alleen maar als daar voldoende draagvlak voor is op de bouw

07 feb 12 16:55 | A. van Uden

Ik zou de werkgevers eerst vragen om een compleet voorstel op tafel te leggen, waarin op alle punten van de vakbonden een tegenvoorstel staat. Dan kan je het hele speelveld overzien en bepalen waar je concessies doet en waar niet. Misschien dus meer toegeven op thema's arbeidstijden en jongeren-instroom en vervolgens wel de loon-eis vasthouden.

07 feb 12 15:53 | kk

naar je achterban gaan? waarmee dan ?je bent nog geen stap vooruit gekomen. Instroom van jongeren in de toekomst. hier in het oosten kunnen ze de jongeren niet eens plaatsen. er is geen werk voor. je gaat akkoord met de werkgevers, of stopt en gooit de boel plat want zo ben je in oktober nog bezig, en dan komt er weer een slecht akkoord uit

07 feb 12 09:05 | wilco

Ze kunnen nu al geen jongeren meer krijgen in de bouw, en nu willen de werkgevers ook nog terug naar de middeleeuwen. Nog even dan hebben ze hun zin, aleen nog ZZPers en polen etc.

07 feb 12 08:58 | kokkie

Wellicht is het staken tijdens de vorst wel een aardig idee. O ja, een tijdmachine om de onderhandelaars van werknemerszijde in deze tijd te laten landen zou mooi zijn.

06 feb 12 23:00 | F. Castricum

nog effe dan moeten we entree gaan betalen om te mogen werken

06 feb 12 21:57 | w

Per 1 januari 2012 gaat de nieuwe CAO van kracht die nog lang niet klaar is. Vind ik niet normaal. Een vijfde onderhandelingsronde lijkt me zinloos. Ik zou zeggen...leg de bouw plat en gaan staken.

06 feb 12 21:45 | G.Van der Flaas

 

Lidmaatschap
Word nu lid van FNV Bouw
Lenteakkoord
Het lenteakkoord is slecht voor de bouw
Eens
Oneens
stem!