FNV Bouw maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten

 Zomerhit: viral FNV Bouw verovert de wereld 

Zomerhit: viral FNV Bouw verovert de wereld

Terug naar het overzicht

‘Massive 2500 kilo construction fail’: http://youtu.be/0J9eLKxkZIQ

‘Making of’: http://youtu.be/PYrNrXR5UUw

De FNV Bouw-viral ‘Massive 2500 kilo construction fail’ boekt momenteel grote successen op internet. De ‘home made movie’ van de grootste bouwbond van Nederland heeft in minder dan drie weken tijd meer dan 600.000 kijkers getrokken over het gehele internet, wereldwijd. In de viral is te zien hoe een groot betonblok van een kraan op een lijnbus valt. Op het eerste oog lijkt dat een ongeluk. In internationale media, zoals The Sun, The Daily Mirror, Bild en CNN werd de echtheid van de viral besproken. Kijkers van de viral komen uit de hele wereld: Rusland, Thailand, Australië en Brazilië. Met stip op 1 staat kijker ‘Sergeant Gasmask’ uit Texas, in de Verenigde Staten. De red neck-sergeant voorziet op hoogst originele wijze de viral van een introductie.  

Belgische bus
De viral wordt niet overal even enthousiast ontvangen. De Belgische busmaatschappij De Lijn, de vorige eigenaar van de bus, reageerde gepikeerd op de beelden. Volgens de busmaatschappij had de koper van de bus het logo moeten verwijderen. Volgens woordvoerder Tom Van de Vreken zou  “de koper van de bus er op aangesproken worden en mogelijk worden er nieuwe stappen ondernomen”. Vooralsnog is de telefoon van FNV Bouw stil gebleven voor boze Belgische belletjes.

Het grote succes van de viral kwam totaal onverwachts. Algemeen secretaris Ruud Baars van FNV Bouw: “Bij FNV Bouw experimenteren we met nieuwe manieren om actie te voeren en nieuwe manieren om nieuwe doelgroepen te trekken. Het internet is het beste medium om snel en zichtbaar een boodschap te verspreiden”. De makers van de afdeling marketing hadden niet verwacht zo snel zo veel views te behalen. Om te profiteren van het momentum heeft de afdeling Marketing een heuse ‘Making of’ gemaakt.

Veiligheid van bouwvakkers
In de ‘Making of’ wordt de serieuze boodschap achter de viral duidelijk gemaakt. In de bouwsector wordt steeds meer gebruik gemaakt van flexwerkers en steeds minder van vast personeel. Dit heeft gevolgen voor de veiligheid, want flexwerkers hebben vaak minder ervaring dan vaste krachten. En dan hebben we het nog niet eens over mogelijke taalproblemen met buitenlandse flexwerkers. De viral laat zien dat het thema ‘(on)veiligheid op de bouwplaats’ internationaal aandacht kan trekken.

Het succes van de FNV Bouw-viral zal zeker navolging krijgen. Bij de marketingafdeling liggen al concepten klaar voor nieuwe experimenten. Wees op je hoede, want voor je het weet, heb je een FNV Bouw flash-mob in je eigen achtertuin! ;-)

Publicatiedatum: 20-07-2012



 

Koopkracht echte banen
Koopkracht en echte banen